10 błędów kampanii z wykorzystaniem gadżetów reklamowych

  • tomek 

Kampanie gadżetowe mogą być bardzo skutecznym narzędziem w ręku marketera! Ale wcale nie muszą i często nie są. Dlaczego?

Poniżej 10 najczęstszych błędów:

😬Traktowanie kampanii jako złotego środka samego w sobie.
Niestety tak to nie działa. Kampanie gadżetowe mogą jedynie skutecznie wspomagać szerszy kontekst działań marketingowo-sprzedażowych.

😬Niedbałość i pośpiech, a w konsekwencji źle przygotowania kampania.
Czyli działanie w stylu „jak nie mam pomysłu”, to zrobię akcję z gadżetami, handlowcy będą mieli narzędzie, a sprzedaż wzrośnie lawinowo. Bez planu, strategii i kontekstu stworzymy w ten sposób marketingowy bubel.

😬 Niewłaściwie dobrana i zbadana grupa docelowa.
Efektem tego może być nieodpowiednio wybrana kategoria i rodzaj upominków reklamowych. Nie wszędzie gadżet „zadziała” i nie każdy upominek będzie odpowiedni dla każdego.

😬 Upominek innowacyjny, ale niefunkcjonalny.
Szukamy często czegoś „nowego”, „świeżego”, innowacyjnego, bagatelizując fakt, że trafiony upominek reklamowy musi być przede wszystkim produktem użytecznym. Czyli takim, którego będziemy po prostu używać i czerpać radość, a przynajmniej zadowolenie z tego użytkowania.

😬 Brak emocji.
Wybierając gadżet reklamowy często zapominamy o pytaniu: czy wywoła on autentyczną radość i uśmiech na twarzy obdarowanego.

😬 Bagatelizowanie sposobu przekazania upominku.
Wbrew pozorom, ma to znaczenie! Oczywiście najlepiej wręczyć prezent osobiście, ale jeżeli nie ma takiej możliwości, to zadbajmy o odpowiedni sposób jego dostarczenia. Właściwie zaprojektowane opakowanie czy personalizowany bilecik mogą zrobić różnicę. No i element zaskoczenia…zawsze prezent, którego się nie spodziewamy wywołuje głębsze emocje.

😬 Koncentracja na cenie.
To strzał w kolano. Cena jest ważna, ale nie może być jedynym i kluczowym kryterium wyboru. Cierpi na tym jakość wybranych upominków reklamowych, a efekt kampanii może być odwrotny od założonego. Skutki wręczenia upominku kiepskiej jakości mogą okazać się opłakane, a oszczędności pozorne.

😬 Brak personalizacji i ciekawej grafiki.
Sam, nawet fantastyczny upominek to nie wszystko. Odpowiednio zaprojektowana grafika (jak się da z elementami personalizacji) sprawia dopiero, że produkt taki staje się skutecznym nośnikiem reklamowym.

😬 Brak odpowiedniej komunikacji.
Jeżeli nasza grupa docelowa nic nie wie o kampanii, a przez to nie dostrzega jej korzyści – to po prostu z niej nie skorzysta. Szczególnie w sytuacji, gdy upominki reklamowe wpisane są w mechanizm działań tradowych.

😬 Brak działań analizujących skuteczność kampanii.
Warto zadbać o zebranie informacji zwrotnej z rynku na temat tego, jak upominek zafunkcjonował w świadomości obdarowanych i jak wpłynął na ich zachowania biznesowe. No i oczywiście wnioski:)

Warto pamiętać : dobra kampania gadżetowa rozpoczyna się od odpowiedzi na pytanie – jaki jest jej cel i co dzięki niej chcemy osiągnąć. Na bazie tego wdrażamy dopiero cały proces przygotowania i zarządzania taką aktywnością.