Odzież jako gadżet reklamowy? Taka propozycja nikogo już nie dziwi. Jedni sięgają po nią często i chętnie, bo trudno o bardziej praktyczny prezent. Wszak wszyscy używamy ubrań. Inni od niej stronią, będąc przekonanymi, że to zbyt duży wydatek lub zbyt wiele trudności w jej wyborze. Znajdą się też i tacy, którzy taką propozycję uznają za sztampową i zbyt powszednią, by mogła jeszcze kogoś zaciekawić. Czy zatem w dzisiejszych czasach odzież może być skutecznym narzędziem promocyjnym? Oczywiście, że tak! Wystarczy jedynie przyjrzeć się jej bliżej i poznać możliwości marketingowe jakie oferuje.
Z artykułu dowiesz się m.in.
- dlaczego odzież to dobre narzędzie reklamowe
- od czego zależy cena odzieży i kiedy warto dopłacić
- jak “zwykły T-shirt” przekuć w skuteczny gadżet promocyjny
- jak się nie pogubić w gąszczu możliwości, czyli krótka instrukcja wyboru odzieży promocyjnej
- jak poszaleć z małym budżetem – tnijmy koszty, a nie jakość
Wizerunek firmy jaki jawi się w oczach obecnych i potencjalnych klientów jest fundamentem dla jej funkcjonowania na rynku. To dobrze znany fakt, dlatego dziś niemal każda firma równolegle z dbałością o wysoką jakość produktów i usług, prowadzi działania na rzecz jej pozytywnego wizerunku i zacieśniania więzi z klientami. Do tego właśnie celu wykorzystywana jest odzież reklamowa jako „multitool” dla każdej branży i na każdą kieszeń.
Odzież ma w sobie moc!
Z odzieżą reklamową spotkać się możesz niemal na każdym kroku, nawet nie zdając sobie z tego sprawy: podczas codziennych zakupów w jednym z sieciowych sklepów, w banku, na eventach czy wydarzeniach sportowych. Jednolity strój pracowników w firmowych barwach przykuwa uwagę i wpływa na rozpoznawalność marki, a “gratisowy” T-shirt z chwytliwym sloganem lub ciekawą grafiką wywoła pozytywne skojarzenia. Odzież wzbudza zainteresowanie, ponieważ obecnie to coś więcej niż tylko okrycie. Jest środkiem przekazu naszych myśli i emocji. Przez strój wyrażamy siebie. Odpowiednio dobraną odzieżą trafisz do odbiorcy i nawiążesz relację, która właściwie pielęgnowana przerodzi się w sympatię i przywiązanie do marki. Poza tym chyba każdy lubi dostać “coś ładnego” 😊.
Cena i jakość – jak to pogodzić?
Przy wyborze upominków reklamowych często zwracamy uwagę na ich cenę. Niekiedy to właściwy kierunek, ale nie zawsze. Czy Twój odbiorca także doceni tę oszczędność? Badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych wykazały, że aż 68% ankietowanych największą wagę przy wyborze gadżetu reklamowego przywiązuje do jego jakości. Kolejne ważne cechy to wygląd i funkcjonalność. Czy skuteczna promocja z wykorzystaniem odzieży wiązać się musi zatem z dużym wydatkiem? Niekoniecznie! O cenie odzieży reklamowej decyduje szereg czynników. Tańszy produkt nie musi być kiepski jakościowo, a jedynie posiadać inne cechy. Różnica cenowa wynika przede wszystkim z rodzaju odzieży. Najbardziej ekonomicznym produktem z tej grupy są koszulki. Zwykłe bawełniane są tańsze od tych z tworzyw sztucznych o właściwościach termoaktywnych. Wyższa cena nierzadko koreluje z wyższą gramaturą, jednak nie jest to regułą, gdyż istotny w tym przypadku jest także sam proces produkcji przędzy. Odzież z bawełny ring-spun jest miękka, wytrzymała i gładka – to efekt dokładnego oczyszczania i czesania włókien. Proces trwa nawet pięciokrotnie dłużej niż bezwrzecionowa metoda Open-End w której otrzymujemy bawełnę o luźniej skręconych włóknach, co gwarantuje przewiewność materiału. Taka tkanina sprawia wrażenie grubszej. Choć Konsumenci przyzwyczajeni są przez marki modowe do produktów z bawełny ring-spun, w branży reklamowej króluje szybszy w produkcji i “zdrowszy” dla środowiska Open-End, który w ostatnim czasie przeżywa prawdziwy renesans, a to za sprawą mody na klimaty “vintage” i sentymentalne powroty do trendów z lat 80’ i 90’. Propozycja bardziej “surowej” w dotyku koszulki w klasycznej bieli może więc okazać się strzałem w dziesiątkę za nieduże pieniądze!
Praktyczny gadżet, czyli skuteczny gadżet!
Odzież, jak każdy gadżet promocyjny, ma między innymi za zadanie zwiększenie rozpoznawalności marki, jej zasięgu i szans na pozyskanie nowych klientów. Żeby spełniała swoją funkcję niezbędne są dwa elementy. Odzież powinna być jednoznaczne kojarzona z daną marką oraz używana (noszona)!. Jeśli trafi na dno szafy niewielki będzie z niej pożytek w ujęciu marketingowym. Skojarzenie z marką najłatwiej zbudować poprzez zastosowanie kolorystyki zbieżnej z barwami firmowymi oraz dodając logotyp lub powszechnie znane hasło reklamowe. Ważne, aby znakowaniem uatrakcyjnić produkt, w przeciwnym razie szanse na powodzenie akcji są niewielkie. Zbyt dużych rozmiarów hasła reklamowe, przestarzałe grafiki i niemodna kolorystyka raczej zniechęcą konsumentów do jej użytkowania. Często dyskretny logotyp wystarczy, by przypomnieć o firmie i wywołać pozytywne skojarzenie. Jeżeli jeszcze wykażemy się dużą kreatywnością graficzną, która uczyni zupełnie wyjątkowym nasz produkt, to sukces mamy murowany😊. Warto pamiętać, że aktualne trendy modowe mają odbicie w oczekiwaniach i gustach odbiorców także w kontekście odzieży promocyjnej. Rynek reklamowy musi im sprostać.
Co nowego w odzieży reklamowej?
Oferta ubrań do celów promocyjnych stale jest modyfikowana i ewoluuje tak, aby w jak największym stopniu odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby konsumentów. Krojem, kolorystyką i detalami niewiele odbiega od odzieży dostępnej w sprzedaży detalicznej. Niemal każdy produkt posiada odpowiednik skrojony pod potrzeby rynku reklamowego. Obok klasycznych form pojawiają się produkty w fasonie slim, designerskie wykończenia lub intrygujące rozwiązania (przykładowo dwustronne bluzy). Nie brakuje także produktów ekologicznych, które choć droższe, cieszą się ogromnym zainteresowaniem marketerów. Przybierający na sile trend ECO zainicjował powstanie całych kolekcji koszulek, bluz i spodni z bawełny organicznej. Taki produkt przedstawia niebagatelną wartość ukazując jakże wartościowe oblicze firmy – odpowiedzialnej społecznie i eksponującej troskę o środowisko.
W gąszczu możliwości…
Duży wybór dostępnej na rynku odzieży nastręcza wielu wątpliwości, powodując, że głowy marketerów pękają od nadmiaru informacji na temat krojów, gramatury, składu czy technik zdobienia. Jak się w tym nie pogubić i nie zaliczyć marketingowej „wtopy”? Jak wybrać odzież odpowiednią dla danej kampanii? Przede wszystkim odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań:
- jaki jest cel kampanii.
- jakie jest przeznaczenie odzieży,
- kto jest odbiorcą?
- jaki budżet masz do dyspozycji?
Wizytówka firmy czyli odzież dla pracowników
W przypadku, gdy odzież kierowana jest do pracowników firmy istotne jest, aby była dobra jakościowo, odpowiednio skrojona i zapewniała komfort przy wielogodzinnym użytkowaniu. To ważne, bo żadna firma nie chce być kojarzona ze słabą jakością, brakiem dbałości i niekompetencją w działaniu. A pracownik, jako najważniejsze aktowo każdej organizacji musi czuć się w niej komfortowo. W większości branż doskonale sprawdzają się klasyczne kroje z subtelnym znakiem firmowym. Warto zastanowić się też nad jego umiejscowieniem. Klatka piersiowa, rękaw czy kark należą do tych standardowych i najczęściej wybieranych miejsc, ale możliwości jest znacznie więcej. Z tych mniej oczywistych wyróżnić można okolice barku, ściągaczy czy mankietów, kołnierzyk, kaptur i kieszenie. Taki prosty zabieg nada wyrazu temu rozwiązaniu i przykuje uwagę nie obciążając portfela, gdyż zazwyczaj nie wpływa to na cenę. Firmy często poszukują “świeżych” i nietypowych rozwiązań, by wyróżnić się na tle konkurencji. Różnorodne techniki znakowania dostarczają szerokiego pola do popisu. Logotyp lub slogan można uszlachetnić elementem skórzanym, brokatowym lub 3D nadając mu wyjątkowego charakteru i prestiżu. Można postawić też na dodatkową funkcjonalność i zastosować nadruki odblaskowe. Wygodne, dobrze skrojone ubrania z eleganckim, nietuzinkowym logotypem z pewnością zostaną docenione, a wówczas istnieje spora szansa, że używane będą także poza godzinami pracy stanowiąc chodzącą wizytówkę firmy.
A co lubi Klient?
Jeśli planowana akcja promocyjna ma trafić do klientów to zwróć uwagę na takie aspekty jak jakość samej odzieży oraz współczesny wygląd i spójność z aktualnymi trendami. W dużej mierze sukces naszych działań uzależniony będzie od opinii na temat oferowanego produktu. Dlatego warto poświęcić chwilę badaniom rynku i upodobań danej grupy odbiorców. Jako przykład posłużyć może producent napojów izotonicznych poszukujący odzieży do własnej akcji marketingowej. Lwia część jego klientów to osoby aktywne fizycznie, więc funkcjonalny T-shirt o właściwościach termoaktywnych zapewne ich zainteresuje. Koszulka przyda się podczas ćwiczeń, joggingu czy jazdy rowerem. Fajnie też, gdy znajdzie się na niej element odblaskowy – logo lub cokolwiek nawiązującego do marki. Wzbudzi ciekawość i zwiększy bezpieczeństwo. Taki gadżet 2w1. Można też pójść o krok dalej i wybrać kurtkę lub spodnie wykonane w całości z materiału odblaskowego. Taka reklama nie umknie niczyjej uwadze, a sami użytkownicy z pewnością ją docenią.
Czy budżet podoła?
Odzież to dający szerokie możliwości nośnik reklamowy: uniwersalny i na każdą kieszeń. Budżet nie musi być barierą, bo dobry jakościowo produkt niekoniecznie kosztuje fortunę. Jak można obniżyć koszty nie rezygnując z dobrej jakości? Możliwości jest wiele. Oto kilka z nich:
- Zamiast bluzy z kapturem model Set-In
Bluzy reklamowe dostępne są wielu modelach i fasonach: z kapturem, rozpinane i klasyczne typu Set-In. Te ostatnie zwykle są tańsze od odpowiednika wyposażonego w kaptur, więc mogą posłużyć jako budżetowa alternatywa bez strat na jakości.
- Zamiast koszuli dobre gatunkowo Polo
Koszulki Polo są bardzo popularne zwłaszcza jako odzież pracownicza. To “złoty środek” pomiędzy eleganckimi koszulami, a wygodnymi T-shirtami. Ceny wahają się w granicach 20-30 zł. To dwukrotnie mniej niż jakakolwiek koszula biznesowa. Dziś odchodzi się od formalnych strojów na rzecz bardziej swobodnych, ale które w dalszym ciągu zapewniają profesjonalny wygląd, skracając tym samym dystans z odbiorcą.
- Jeśli T-shirt to niekoniecznie najgrubszy
Gramatura koszulki to nie jedyny wyznacznik jej jakości, dlatego nie warto upierać się by była jak najwyższa. Popularność zyskują zwiewne i lekkie materiały, szczególnie w okresie wiosenno-letnim. Na topie jest minimalizm, warto więc wykorzystać ten trend. Biała koszulka będzie tańsza, a gramatura 140g w zupełności wystarczy. W połączeniu z interesującym nadrukiem za kilka złotych stworzysz T-shirt, który Twój klient okrzyknie “tym ulubionym do jeansów”.
Odpowiednio dobrana i wykonana odzież reklamowa będzie towarzyszyć Twoim klientom przez długi czas, stale przypominając o firmie, która ją podarowała. Pozytywne skojarzenia i emocje jakie rodzą się z tych myśli to ogromna – często niedoceniana – wartość, która umacnia markę gwarantując jej stabilną pozycję na rynku. Warto o tym pamiętać i nie bać się odzieży reklamowej.
Reasumując
Dlaczego odzież to dobry pomysł na gadżet reklamowy?
- Szeroki wachlarz produktów: T-Shirt, polo, koszula, bluza, polar, softshell, kurtka, czapka…
- Nieograniczone zastosowanie: lato – zima, kobieta – mężczyzna, sport – elegancja, wiek 5 – 95 😊
- Elastyczność budżetowa – produkty na „każdą kieszeń”
- Wiele dostępnych technik znakowania i możliwości kreacji
- Długi cykl życia produktu
- Wysokie „visibility” czyli multiplikacja zasięgu reklamy