Czy gadżety reklamowe to już przeżytek?

  • tomek 

„Gadżety reklamowe to już przeżytek!”

Ileż razy w ciągu ostatnich kilku (kilkunastu) lat słyszałem takie stwierdzenie:)

Podobnie jak: „Długopisy reklamowe, notesy i kalendarze się kończą. Przecież żyjemy w świecie przepełnionym nowoczesnymi technologiami. Mamy komputery, smartfony, aplikacje do zarządzania czasem i organizujące/porządkujące naszą pracę”.

 A jednak nie do końca:)

Skoro jednak tak jest, to dlaczego wciąż wręczamy prezenty i upominki naszym bliskim z okazji świąt, urodzin czy innych okoliczności??? Dlaczego w naszych firmach witamy naszych nowych pracowników tzw. zestawami welcome pack i odbarowujemy ich świątecznymi i rocznicowymi upominkami reklamowymi? I dlaczego – zarówno nam, jak i samym obdarowanym, sprawia to wciąż taką przyjemność??? Odpowiedź jest w zasadzie prosta. Lubimy obdarowywać prezentami osoby, które kochamy, szanujemy czy te, które – z różnych względów – są dla nas ważne. Z drugiej strony – lubimy otrzymywać prezenty i upominki. Taka nasza natura. Prywatnie wiemy, jak to działa. Biznesowo, tak nielubiany przez wielu Cialdini, miał – moim zdaniem – rację. Bardziej lubimy osoby, od których coś „dostajemy”. Dosłownie i w przenośni. A jak je lubimy, to jesteśmy bardziej skłonni do rewanżu. Ten rewanż może mieć różne oblicza:

– lojalność względem marki lub produktu,

– preferencja zakupowa lub osobowa,

– chęć rewanżu i potrzeba odwzajemnienia się.

Ale zdaniem krytyków wykorzystywania gadżetów reklamowych w działaniach marketingowych, upominki biznesowe to już przeżytek. Zastąpić je ma spełniająca oczekiwania klienta i zaspakajająca jego potrzeby lub rozwiązująca powstały problem jakość produktu i usługi, serwis i obsługa na najwyższym poziomie. A to wszystko wspierane przez narzędzia AI, content i szeroko rozumiany digital marketing. I częściowo mają oni rację. Rzeczywiście nawet najbardziej trafiony i wyszukany gadżet reklamowy nie zrekompensuje niskiej jakości produktu czy beznadziejnej obsługi. Produkt, usługa i serwis to taki czynnik higieny, czy innymi słowy absolutne „must be” dla ewentualnego zastosowania upominku reklamowego. Upominku, który powinien być dodatkiem i uzupełnieniem wcześniej wspomnianych elementów. Taki mix może dać naprawdę doskonały efekt w postaci zadowolonego klienta. Klienta, którego łączyć będzie z nami, naszą firmą, marką, produktem czy usługą trwała, pozytywna więź. A to już jest potężny kapitał i relacja, która przynieść może doskonałe – zarówno doraźne, jak i średnio i długoterminowe – efekty.