Wrzesień to tradycyjnie miesiąc, w którym firmy zaczynają się rozglądać za ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi kalendarzy firmowych na rok 2025. Ta kategoria upominków reklamowych niezmiennie pozostaje w orbicie zainteresować marketerów. Nie inaczej jest i w tym roku. Co zatem w tym obszarze proponuje rynek?
JAKI KALENDARZ?
Co do samego rodzaju kalendarzy firmowych niewiele się zmieniło patrząc z perspektywy ostatnich kilkunastu lat. Firmy wybierają najczęściej kalendarze książkowe w różnych formatach (A5, B5, A4, A6), kalendarze biurkowe, kalendarze wielodzielne, wieloplanszowe i plakatowe. Zmieniło się jednak bardzo wiele, jeśli chodzi o wybór opraw, technik zdobienia czy modnych, innowacyjnych dodatków. W przypadku kalendarzy biurkowych sporym zainteresowaniem cieszą się kalendarze z karteczkami samoprzylepnymi oraz foliowymi zaznacznikami. W przypadku kalendarzy książkowych oprócz tradycyjnego wyboru pomiędzy kalendarzem w układzie dziennym czy tygodniowym, pojawiła się opcja tak zwanego kalendarzo-notesu, gdzie po jednej stronie mamy kalendarz w układzie tygodniowym, a po drugiej stronę notatek. To taki swoisty kompromis pomiędzy zwolennikami kalendarza czy notesu. Coraz bardziej do głosu dochodzą również produkty w wersji eko: ekologiczne oprawy, papier czy dodatki. Ten swoisty trend pewnie będzie się utrzymywał przez najbliższe lata.
OLBRZYMI WYBÓR OPRAW
To co się zmieniło na przestrzeni ostatnich latach to mnogość opraw, jakie mamy do dyspozycji, jeśli chodzi o kalendarze książkowe. Na rynku mamy ich już kilkadziesiąt, a jeśli dodamy do tego różne warianty kolorystyczne, to okazuje się, że do wyboru mamy kilkaset wersji okładek kalendarzowych. Mówimy tu o okładkach twardych, miękkich, kartonowych, z korka, ze skóry naturalnej czy ekoskóry. Nowością jest możliwość łączenia różnych rodzajów opraw w ramach jednej okładki. Takich kombinacji mamy obecnie 28. Do tego możemy wybrać proste lub zaokrąglone rogi, czy też oprawę z pianką lub bez. Jednym słowem „do wyboru – do koloru”.
JUŻ NIE TYLKO ZWYKŁY PAPIER
Przez wiele lat jedyną rzeczą, w przypadku której nie mieliśmy żadnego wyboru, był papier z którego wykonany był blok wewnętrzny. Był to zwykle papier typu offset o gramaturze 80g. I tutaj wiele się zmieniło. Teraz możemy sobie zażyczyć wykonanie kalendarza z papieru ekologicznego z recyklingu, a prawdziwym hitem są papier z trawy i papier z kamienia. Papier z recyklingu wykonany jest w 100% z odzyskanego, wtórnie przetworzonego papieru. Nie zawiera optycznych rozjaśniaczy i wybielającego chloru. Papier taki charakteryzuje się wysoką nieprzezroczystością oraz wyjątkową odpornością na starzenie. Papier z trawy to w 100% biodegradowalny papier z czystej celulozy z dodatkiem włókien z trawy. Charakterystyczny wygląd podkreślą jego ekologiczność. Papier z kamienia charakteryzuje się większą gramaturą 144g, jest w pełni ekologiczny, fotodegradowalny i wodoodporny. Wyprodukowanie 1 tony papieru z kamienia oszczędza 17 drzew i 34 litry wody.
ZDOBIENIA I DODATKI – PRAWDZIWY ZAWRÓT GŁOWY
No i tutaj zmieniło się najwięcej. Kiedyś standardowe zdobienie kalendarzy polegało na naniesieniu na oprawę kalendarza jedno lub wielokolorowego nadruku, bądź też wykonanie tłoczenia na sucho, bądź – co jeszcze nie tak dawno było swoistą innowacją – tłoczenia na kolorowej folii. Teraz mnogość technik zdobienia oraz wyjątkowe w swej naturze dodatki powodują, że kalendarz – oczywiście kreatywnie zaprojektowany – może stać się prawdziwym dziełem sztuki reklamowej. Co zatem mamy do dyspozycji? Oprócz wspomnianych wcześniej technik zdobienia pojawiła się opcja nadruku metalicznego na całej powierzchni oprawy (łącznie z grzbietem). Podobnie możemy wykonać tłoczenie w wersji wielkoformatowej. Gumki i tasiemki w różnych kolorach, full kolorowe wklejki i wyklejki to już standard. Duża innowacją jest za to szycie kreatywne w wybranym kolorze nici, które możemy wykonać na całej powierzchni okładki. Na oprawie możemy dodatkowo umieścić dodatki drewniane i bambusowe, nasiona sosny, dodatki finochromowe w różnym kształcie, metalowe zapinki, kolorowe patki i wiele, wiele innych.
Zatem wybór mamy ogromny. Nic, tylko popuścić wodze fantazji, porwać się kreatywności…i możemy stworzyć z kalendarza naprawdę wyjątkowy upominek reklamowy.