Moc personalizacji na przykładzie ceramiki reklamowej

Kto nigdy w życiu nie otrzymał żadnego gadżetu reklamowego, niech pierwszy rzuci kamieniem😊. Upominki reklamowe są nieodzownym elementem działań marketingowych i promocyjnych wielu firm. Rynek upominków reklamowych jest bardzo obszerny – mnogość produktów powoduje, że coraz trudniej jest przygotować funkcjonalny, pomysłowy i zarazem unikalny prezent. Z pomocą może przyjść tutaj personalizacja, która ze „zwykłego gadżetu”,  przykładowo kubka, może uczynić wyjątkowy produkt, który będzie pracował na korzyść naszej firmy, marki czy produktu przez długi czas.

FUNKCJE I CECHY GADŻETÓW REKLAMOWYCH

Gadżety reklamowe, w tym także szeroko rozumiana ceramika reklamowa, są skutecznym narzędziem marketingowym. Wpisują się one doskonale w wiele różnych działań promocyjnych. Dobrze dobrane i dopracowane gadżety budują znajomość marki i są swoistą wizytówką firmy. Upominki biznesowe w dużej mierze są wręczane jako prezenty, przez co budują lub podtrzymują ciepłe relacje z klientami, zarówno tymi aktualnymi jak i potencjalnymi. Gadżety wplecione w całość działań marketingowych skutecznie kreują określony wizerunek marki.

Aby gadżety reklamowe skutecznie spełniały swoją rolę, muszą zawierać pakiet kilku różnych cech. Idealny upominek reklamowy jest: funkcjonalny i użyteczny (musi nam do czegoś służyć i to w taki sposób, że będziemy chcieli z niego korzystać) oraz unikalny (powinien pozytywnie zaskakiwać odbiorcę). Nie bez znaczenia jest także jego jakość wykonania (coraz więcej marketerów właśnie jakość wykonania wymienia jako główne kryterium wyboru upominku reklamowego).

W 2018 roku IPSOS na zlecenie Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych przeprowadził badanie „Percepcja upominków reklamowych”. Jednym z wniosków zawartym w raporcie jest rekomendacja, że upominek reklamowy powinien być dostosowany do rodzaju okazji oraz do profilu klienta. Odpowiedzią na to może być personalizacja, która w przypadku gadżetów reklamowych i ceramiki daje bardzo wiele możliwości zastosowania.

PERSONALIZOWANY KUBEK REKLAMOWY – CZYLI JAKI?

Mówiąc o personalizacji, zapewne wielu osobom na pierwszą myśl przychodzi personalizacja online – personalizowane maile, reklamy, komunikaty czy koszyki zakupowe – w skrócie spersonalizowanie przekazu. W personalizacji (w kontekście działań internetowych) chodzi o kreację komunikatów, które odpowiadają na konkretne potrzeby użytkowników. Czy da się to przełożyć na ceramikę reklamową? Oczywiście, że tak. Znając funkcje i cechy ceramiki reklamowej, należy stworzyć taki upominek, który będzie jak najbardziej dostosowany do odbiorcy i do konkretnej sytuacji, a jednocześnie będzie w ścisły sposób nawiązywał do wizerunku marki.

Dlaczego personalizacja działa? Bo każdy chce się czuć wyjątkowy, chce się wyróżnić i wejść w relację z osobą lub firmą, która zaoferuje mu niezapomniane doświadczenia. W tym przypadku może nim być prezent w postaci wyjątkowego kubka reklamowego.

W wąskim ujęciu personalizacja kubka reklamowego to nadrukowanie na nim imienia osoby, która ten prezent otrzyma. W szerszym ujęciu to naniesienie na kubek precyzyjnie zaprojektowanej grafiki zawierającej logo, claim czy inne dowolne hasło, z którym identyfikuje się dana osoba. To także dostosowanie kubka do CI (corporate identity) danej firmy. Możliwości technologiczne dają tutaj bardzo szerokie pole manewru. Tak zwane techniki natryskowe mogą zmienić zwykły biały kubek w produkt idealnie dopasowany do CI i barw danej marki. Techniki te pozwalają barwić kubek wewnątrz lub na zewnątrz na dowolny kolor. Istnieje także możliwość barwienia tylko wybranych elementów kubka, na przykład  jego ucha lub innych specyficznych elementów. Do dyspozycji jest jeszcze wiele innych technik, które w połączeniu z wybranymi modelami kubków mogą tworzyć bardzo unikalny upominek. Standardowymi technologiami znakowania w przypadku ceramiki reklamowej są chociażby: druk bezpośredni, sublimacja czy kalkomania. Pole do popisu jest jednak znacznie większe. Mówimy tutaj o rzadziej spotykanych, ale gwarantujących fantastyczny efekt,  technikach takich jak piaskowanie, grawerowanie laserem czy czasochłonne malowanie ręczne (Hand Made).

Połączenie wszystkich tych elementów daje efekt w postaci spersonalizowanego gadżetu reklamowego.

CERAMIKA REKLAMOWA – MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA

Kubki reklamowe mają bardzo szerokie spektrum zastosowania. Można je wykorzystywać przy bardzo wielu okazjach biznesowych. Jednymi z najbardziej popularnych pól zastosowania są targi i konferencje. Są to miejsca, gdzie spotykamy się z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami. To właśnie na takich eventach kreujemy wizerunek marki, nawiązujemy kontakty i budujemy szereg relacji, nie tylko tych biznesowych. To idealnie miejsce do promocji i  prezentacji swojej oferty. Odbywa się to zazwyczaj w jakże skutecznej formule rozmów „face to face”. Ma to o tyle istotne znaczenie, że upominek w postaci świetnie zaprojektowanego kubka ceramicznego możemy wręczyć osobiście dokładając do tego procesu duży bagaż emocji związanych z samym sposobem przekazania upominku. Kubek reklamowy w takich sytuacjach sprawdza się znakomicie. Może być:

  • prezentem wręczanym wszystkim osobom odwiedzającym nasze stoisko
  • w spersonalizowanej wersji świetnym upominkiem dla stałych i kluczowych klientów
  • pomysłem na promowanie naszej marki podczas serwowania kawy czy herbaty na naszym stoisku

Kubki jako gadżety reklamowe są także bardzo często wykorzystywane na różnego rodzaju eventach, szkoleniach czy kameralnych warsztatach. W tego typu sytuacjach bardzo często znamy imiona uczestników, co w znacznym stopniu ułatwia nam przygotowanie spersonalizowanego kubka.

Podobnie jest przy różnego rodzaju jubileuszach czy wyjątkowych okazjach (przedłużenie umowy, podpisanie ważnego kontraktu, itp.). Wszędzie tam, gdzie znamy imię osoby, której chcemy wręczyć upominek, możemy przygotować personalizowany kubek, który w połączeniu z dopasowanym do niego opakowaniem stanowić będzie wyjątkowy i unikalny prezent.

Pól zastosowania ceramiki reklamowej jest oczywiście znacznie więcej. Zaliczają się do nich chociażby działania trade marketingowe, w których kubek wykorzystywany jest jako element działań wspierających bezpośrednio sprzedaż.  Praktycznie w każdej branży można znaleźć unikatowe zastosowania kubków reklamowych. Warto tutaj podkreślić jedno specyficzne, ale jakże istotne zastosowanie – kubek w miejscu pracy i kubek w przestrzeni biurowej.

Jak wynika z raportu „Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm” przeprowadzonego dla Nespresso – kawa to nadal jeden z ulubionych napojów Polaków. Pija ją w pracy niemal 90 procent aktywnych zawodowo osób. Aż siedmiu na dziesięciu badanych uważa ją za ważny lub nawet bardzo ważny element życia biurowego. Najczęściej po kawę sięgamy rano – robi tak ponad 60 procent badanych, a także w porze lunchu – 49 procent respondentów. Jeśli kawa, to tylko w kubku lub filiżance.  Jeszcze lepiej jak będzie to nasz osobisty, spersonalizowany kubek lub filiżanka. Tego typu produkty są bardzo często wykorzystywane w działaniach Employer Branding. Wiele firm w tak zwanych zestawach. „welcome pack” umieszcza właśnie kubek, który jest pewnego rodzaju niezbędnym narzędziem pracy. (fot. 1).

Źródło: www.linkedin.com

Źródło: www.linkedin.com

W okresie pandemii kubek znajdował zastosowania jako nieodzowny element zestawu do pracy zdalnej. Tego typu zestawu były wręcz masowo przygotowane przez firmy, które chciały dodatkowo i pozytywnie motywować swoich pracowników zmuszonych do pracy w systemie home office.

Personalizować można nie tylko sam kubek reklamowy, ale także formę jego promocji, przekazu czy sposobu dotarcia do potencjalnego klienta. (fot. 2). Tutaj jednak wracamy już do świata online.

Źródło: www.linkedin.com

Kubek reklamowy  spełnia wiele funkcji reklamowych. Jego właściwa personalizacja dostosowana w najlepszy możliwy sposób do oczekiwań odbiorcy czyni z niego wyjątkowe narzędzie marketingowe, które buduje nasz pozytywny wizerunek na długi czas. Wg. raportu „GLOBAL AD IMPRESSIONS STUDY” średni czas użytkowania kubka reklamowego to 12 miesięcy, w czasie których odbiorca aż 1400 razy ma kontakt w tymże produktem. To czyni z  kubka efektywne i  długoterminowe narzędzie marketingowe. Potwierdzają to zresztą sami marketerzy. Kubek reklamowy i produkty z szeroko rozumianej kategorii ceramiki reklamowej to najchętniej wybierane i wykorzystywane przez nich gadżety reklamowe.

Autor: Marcin Jędrzejczyk

Specjalista ds. marketingu w firmie Maxim Ceramics. Z marketingiem związany od 2006 roku. W latach 2006 – 2009 współtworzył targi Fit-Expo oraz Międzynarodową Konwencję Fitness Eu4ya. Freelancer, pasjonat marketingu, social media i Internetu. Współorganizator konferencji Fitness Marketing Day, szkoleniowiec Akademii MultiSport organizowanej przez Benefit Systems S.A. Od lat stały współpracownik magazynu Fitness Biznes. Od 3 lat związany z branżą gadżetów reklamowych.