Gadżety reklamowe w marketingu mix 2022

Marketing Mix to pojęcie znane od lat wszystkim marketerom. Pomimo licznych zmian jakim podlegała ta koncepcja, od pierwotnego 4P, dodawania kolejnych „P”, 4C Roberta Lauterborna, upominki biznesowe – kolokwialnie nazywane gadżetami reklamowymi – są wciąż elementem każdej z tych kompozycji marketingowych. Nie są jednak złotym środkiem samym w sobie. Nie mogą skutecznie funkcjonować w oderwaniu od innych aktywności biznesowych. Mogą natomiast efektywnie wspierać działania z obszaru trade marketingu, employer brandingu czy onboardingu. W rękach sprawnego marketera stanowić powinny w roku 2022 skuteczną broń w walce o klienta i jego lojalność, przywiązanie do firmy, marki, produkty czy usługi. Powinny wspierać jego pozytywne doświadczenia w odniesieniu do naszego biznesu.

 

Czy gadżet reklamowy wciąż żyje w świadomości marketerów?

Wydawać by się mogło, że charakterystyczny dla ostatnich kilkunastu lat rozwój digital marketingu i rosnąca popularność social mediów powodują, że kampanie z wykorzystaniem gadżetów reklamowych tracą na znaczeniu. Co więcej, cześć firm, szczególnie tych dużych, wciąż alokuje znaczne środki w tradycyjnej reklamie ATL. Rynek upominków reklamowych nie jest monitorowany i nie wiemy jaka jest jego dynamika na przestrzeni ostatnich lat. Wydaje się jednak, że popularność gadżetów reklamowych wcale nie maleje, a wręcz przeciwnie. Wykorzystywane są niemal w każdym obszarze wspomnianych wcześniej kompozycji marketingowych: jako wsparcie sprzedaży samego produktu, element polityki cenowej i promocyjnej czy narzędzie budowania dystrybucji. Sprawdzają się również w odniesieniu do tych „P”, które z czasem uzupełniły pierwotną koncepcję marketingu mix – „phisical evidence” i „people”. Odnoszą się do nich świetnie reguły Cialdiniego – lubienia i wzajemności. Jako ludzie po prostu uwielbiamy coś dostawać. A bardziej lubimy tych i chętniej się odwdzięczamy tym, od których dostaliśmy coś, co sprawiło nam przyjemność.

 

Jak wybrać i przygotować skuteczny gadżet reklamowy?

Aby gadżet reklamowy spełnił swoją funkcję i realizował cele kampanii musimy zadbać o kilka rzeczy. Po pierwsze planowanie i przygotowanie. Musimy wiedzieć kim są adresaci akcji i jakie mają preferencje. Na bazie tego będziemy w stanie wybrać odpowiedni upominek, który spełni – przynajmniej z dużym prawdopodobieństwem – ich oczekiwania, a co za tym idzie, będzie w stanie realizować założone cele kampanii. Ten wybór musi uwzględniać kilka kryteriów. Najważniejszym jest jakość produktu. Czyli absolutnie cena nie może być jedynym determinantem towarzyszącym podjęciu decyzji. Jakość w dużej mierze gwarantuje marka oraz doświadczenie i know-how producenta. Po drugie funkcjonalność. Często na siłę szukamy gadżetu unikalnego, ale pomijamy kwestię jego użyteczności. A zależeć nam powinno na tym, aby gadżet był rzeczywiście wykorzystywany przez obdarowanego i służył mu przez dłuższy czas. Wyjątkiem są tutaj słodycze reklamowe, ale dostarczają one innego rodzaju przyjemności. Kolejna rzecz, często niestety bagatelizowana – to kreatywność graficzna. Czyli co i jak chcemy „nadrukować” na produkcie reklamowym. Obecna mnogość technik zdobienia powoduje, że możemy stworzyć z naszego gadżetu małe dzieło sztuki. Mówi się, że nie szata zdobi człowieka, ale w przypadku upominków reklamowych, kreatywne zdobienie przenosi go do innego wymiary naszej percepcji.

Zasady, którymi powinieneś się kierować przy wyborze gadżetów reklamowych

– dokonaj analizy grupy docelowej pod kątem jej preferencji

– zaplanuj kampanię, stwórz mechanizm akcji i komunikację

– postaw na jakość i funkcjonalność gadżetu oraz wybór odpowiedniego dostawcy

– zadbaj o kreatywną grafikę i personalizację, które spotęgują efekt WOW

– postaraj się o efekt zaskoczenia i staraj się wywołać pozytywne emocje

 

Jakie korzyści daje nam wykorzystanie gadżetów reklamowych?

Trafione upominki reklamowe potrafią budować trwałe relacje biznesowe…i nie tylko. Kreują pełne emocji skojarzenia i wpisują się w swego rodzaju doświadczenia klienta, z którym mamy styczność. Dobre gadżety tworzą pozytywną więź z firmą, marką, produktem czy usługą. Ale również z konkretnym człowiekiem, który taki upominek wręcza. Wykorzystują to często handlowcy, którzy dysponują gadżetami reklamowymi wspierającymi ich codzienne działania rynkowe. Te relacje mogą (powinny) wpływać na konkretne zachowania i decyzje zakupowe naszych klientów. Jak się powinny objawiać? Klienci są skłonni kupować więcej i częściej. Maleje również ich skłonność do zerkania w kierunku naszej konkurencji. Z całą więc pewnością kampanie gadżetowe mogę konkretnie przekładać się na wyniki sprzedażowe. Oczywiście w sposób pośredni lub bezpośredni (jako element dobrze skomunikowanej akcji promocyjnej). Upominki reklamowe mogą również skutecznie realizować cele związane z rozwojem dystrybucji i pozyskiwaniem nowych klientów („złóż pierwsze zamówienie, a otrzymasz….). Ale warto też pamiętać, że niewłaściwie przeprowadzona kampania gadżetowa może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Jeżeli będzie one źle zaprojektowana, niewłaściwie skomunikowana, upominki będą kiepskiej jakości, albo z mizerną grafiką, to raczej wywołają grymas na twarzy obdarowanego i będą to po prostu źle wydane pieniądze z budżetu marketingowego.

Korzyści kampanii z wykorzystaniem upominków reklamowych

– wzrost sprzedaży i większa skłonność do zakupów

– pozyskanie nowych klientów i budowanie lojalności tych obecnych

– mniejsza skłonność klientów do zmiany dostawcy

– kreowanie wartościowych relacji z klientem i pracownikiem

– budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą, marką i produktem

 

W jakich obszarach znajdują zastosowanie upominki reklamowe?

Gadżety reklamowe można wykorzystywać praktycznie w odniesieniu do każdej aktywności marketingowej firmy. Są takie obszary, w których upominki sprawdzają się wyjątkowo dobrze i ich zastosowanie powinno być wręcz obowiązkowe. Można tutaj wyróżnić kilka z nich:

  • Imprezy masowe
  • Podziękowania (pracownicy i klienci)
  • Uroczystości, święta, jubileusze
  • Spontaniczne działania handlowców
  • Targi, konferencje

Wraz z rozwojem rynku, rosnącą świadomością marketingową firm i świadomością samych konsumentów oraz partnerów biznesowych, pojawiają się nowe obszary, w których można skutecznie wykorzystać upominki reklamowe. W ostatnim czasie to niewątpliwie szeroko rozumiany HR czy employer branding. Coraz więcej firm w ramach działań „onboardingowych” oferuje swoim nowym pracownikom „welcome packi”.  Upominki dla pracowników to już nie tylko prezenty wręczane z okazji świąt czy jubileuszy. Są to zazwyczaj gadżety przydatne w codziennej pracy, nawiązujące do konkretnej marki i budujące pozytywną więź pracownika z firmą. Ich rolą jest w dużej mierze budowanie właściwego wizerunku pracodawcy. Tym bardziej, że wielu pracowników jest mocno aktywnych w social mediach, w których chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i informują o nowych wyzwaniach zawodowych. Często też chwalą się tym, co dostali od firmy.  Daje to nam idealne połączenie działań offline (upominki reklamowe) i online. Tego typu zachowania odnoszą się również do samych klientów. Coraz częściej gadżety reklamowe znajdują zastosowanie w procedurach reklamacyjnych czy w odniesieniu do negatywnych – z punktu widzenia klienta – zdarzeń biznesowych, takich chociażby jak opóźnienia w dostawie. Upominek reklamowy zwykł mawiać „dziękuję”. W przypadku tego ostatniego obszaru zastosowań może również przekonywująco powiedzieć „przepraszam”.

Obszary, w których zastosowanie znajdują gadżety reklamowe

– wsparcie działań sprzedażowych (promocje, narzędzie do handlowców)

– poszerzanie dystrybucji (pozyskiwanie nowych klientów)

– kreowanie pozytywnych doświadczeń klienta

– targi i konferencje

– specjalne okazje (święta, rocznice, jubileusze) – klienci i pracownicy

– wsparcie zaangażowania pracowników (employer branding i onboarding)