- O co chodzi w certyfikacie na odblaski?
- Dlaczego odblask powinien być środkiem ochrony indywidualnej i co to oznacza dla użytkownika?
- W jakich kampaniach certyfikowany odblask może brać udział i do jakich odbiorców może trafiać czyli o kampaniach reklamowych a misji firmy związanej z osobistym bezpieczeństwem adresata reklamy.
- „Ale to fajne, zupełnie inne, niż to co było do tej pory ” czyli o efekcie zaskoczenia i nowości.
- O trwałość nośnika reklamowego w oparciu o dbałość o środowisko czyli o nowym trendzie w branży odblaskowej – odblaski przyszłości bez PCV!
Jak ustawowy obowiązek dotyczący produktów odblaskowych przekuć w skuteczną reklamę ?
Unijny ustawodawca nakłada na podmiot wprowadzający certyfikowany odblask do obrotu na terenie UE obowiązek oznaczenia go znakiem CE i dołączenia instrukcji użytkowania i konserwacji. Co to oznacza w praktyce?
- Załączenie instrukcji użytkowania z dedykowaną grafiką identyfikującą daną markę – autora kampanii reklamowej. Za merytoryczną treść instrukcji zawsze odpowiada producent – Ty , za jego pośrednictwem „tylko” informujesz swojego Klienta, że właśnie stał się posiadaczem profesjonalnego produktu ochronnego . Dodajesz znak CE, własne logo i grafikę kampanii. Gotowe!
- Zamiast tradycyjnej ulotki stosujesz kartonik ECO z obrazkową informacją edukacyjną dla użytkownika – jak nosić odblask i przed czym TY go chronisz, wręczając mu profesjonalny produkt.
- Na ulotkę lub kartonik dodajesz własne treści związane wyłączanie z TWOJĄ kampanią promocyjną.
- Uzyskujesz efekt potrójnej korzyści : chronisz, edukujesz, reklamujesz. Odblask certyfikowany to nie tylko reklama, ale i misja. Twoja marka staje się jej propagatorem.
Certyfikowany odblask reklamowy? Brzmi podejrzanie. I pachnie – co najgorsze – drożyzną. Bo co oznacza certyfikat dla produktu reklamowego? Przecież nikt go nie będzie spożywał, kontakt ze skórą też raczej nie wchodzi tutaj w rachubę. Po co zatem ten certyfikat? Może to kolejny wymysł urzędników unijnych? Absolutnie nie! Certyfikowany odblask reklamowy do doskonały, idący z duchem czasu, produkt reklamowy tworzący dodatkową wartość dla Twojej marki.
Nawet jeśli jesteś dociekliwy i znajdziesz czas i chęci, aby zgłębić temat certyfikowanego odblasku, to najczęściej poddajesz się i gubisz w gąszczu skomplikowanych przepisów, niestety wyjątkowo niestrawnie „zaserwowanych” przez unijnego ustawodawcę. Skali porównawczej nie mamy , bo w sklepach dobrych jakościowo odblasków spełniających normy UE praktycznie nie ma. Rzecz najważniejsza: w certyfikacie na odblask chodzi o to, aby gwarantował on odbicie światła pojazdów mechanicznych w stopniu na tyle dostatecznym, aby uchronić pieszego bądź rowerzystę przed potrąceniem go przez samochód. Aby sprawdzić, czy stopień odbicia światła jest wystarczający do ochrony człowieka w ruchu ulicznym, odblask przechodzi procedurę tzw. oceny zgodności w wyspecjalizowanym laboratorium notyfikowanym na terenie Unii Europejskiej i posiadającym akredytacją do badań w zakresie danej normy unijnej. Jeśli odblask przejdzie pomyślnie wszystkie badania, instytucja taka poświadcza zgodność badanego odblasku z zasadniczymi wymaganiami normy o numerze PN EN 13356 i potwierdza tę zgodność wydaniem certyfikatu oceny typu WE. To dopiero umożliwia producentowi odblasku oznaczanie swojego produktu znakiem CE.
Zharmonizowana norma PN-EN 13356 określa parametry odblasku , które musi on spełniać, aby stać się środkiem ochrony indywidualnej dla pieszego. W ramach tej normy wyróżnia się 2 typy odblasków:
Typ 1 – odblask swobodnie wiszący , o powierzchni minimum 15 cm2 (zawieszki, breloczki, naklejki)
Typ 2 – odblask do zdejmowania i do przytwierdzania na stałe, o powierzchni przekraczającej 15 cm2 (np. opaski odblaskowe).
Przeprowadzając procedurę oceny zgodności i nanosząc znak CE na odblask producent potwierdza, że wyprodukował go zgodnie z obowiązującymi przepisami UE – czyli że gotowy odblask jest środkiem ochrony indywidualnej, który spełnia wymagania tej normy w odniesieniu do powierzchni odblasku, jak i do bardzo wysokiego współczynnika odbicia światła. Większość dostępnych na rynku reklamowym produktów odblaskowych wykonanych z surowców niecertyfikowanych nie ma najmniejszych szans na przejście procedury oceny zgodności WE.
Producent zobowiązany jest do umieszczenia numeru normy PN-EN 13356, znaku CE oraz instrukcji użytkowania na opakowaniu jednostkowym z odblaskiem, jak również podanie pełnych danych adresowych, gdyż to on w razie kontroli inspekcji handlowych odpowiada za jakość wytworzonego przez siebie produktu ochronnego.
Wiele dostępnych na rynku tzw. produktów odblaskowych nie ma nic wspólnego z ich funkcją ochronną. Przykładowo, certyfikowana folia odblaskowa jest cieńsza, delikatniejsza i nasycona pryzmatycznymi mikro stożkami odbijającymi światło, a ich koncentracja jest około 100 razy większa aniżeli w odblaskowej folii gadżetowej bez certyfikatu. To z kolei pozwala na skuteczne zastosowanie technologii druku reklamy pod folią (a nie na niej). Zwróć zatem uwagę, czy w swoich kampaniach wykorzystujesz rzeczywiście odblask certyfikowany, który jest profesjonalnym produktem, za którego skuteczność odpowiedzialność bierze producent, a Ty – jako reklamodawca – uczestniczysz w tym uczciwym projekcie.
Profesjonalne, certyfikowane odblaski od lat z powodzeniem funkcjonują w innych krajach jako element skutecznych kampanii reklamowych. Kampanii, które są bardzo dobrze oceniane przez samych użytkowników. „Jestem bezpieczny” – zdają się mówić sami konsumenci. Bezpieczny dzięki Tobie i Twojej firmie. A to bezpieczeństwo nie jest iluzoryczne, lecz potwierdzone wspomnianymi wcześniej certyfikatami. Warto podkreślić, że grupa docelowa dla tego typu produktów jest w zasadzie nieograniczona. Zaliczyć do niej możemy dzieci, dorosłych, seniorów, ludzi mniej lub bardziej aktywnych, a także….niemowlęta (bardzo popularne odblaski do wózków dziecięcych). Przekrój branż, w których zastosowanie mogą znaleźć certyfikowane odblaski reklamowe, jest równie szeroki: od branży ubezpieczeniowej, medycznej, FMCG, na sportowej kończąc. W zasadzie każda firma, dla której dbałość o bezpieczeństwo swoich klientów i ich najbliższych ma istotną wartość, może z powodzeniem wykorzystywać produkty odblaskowe w swoich działaniach marketingowych. Reklama z ich wykorzystaniem jest widoczna (nie nachalna) i z zachowaniem 100% odblaskowości. Całość uzupełnia estetyczna grafika opakowania, oznaczenie CE oraz informacje dotyczące misji , której przyświeca Twoja kampania reklamowa.
Certyfikowane gadżety odblaskowe to doskonały pomysł na duże kampanie reklamowe, jak również te mniejsze, skrojone na miarę, gdzie prym wieść mogą specjalnie zaprojektowane krótkie serie, indywidualny design i świetna jakość. A to wszystko, aby wywołać uśmiech zachwytu u Twojego klienta i wzbudzić w nim jak najwięcej pozytywnych emocji w stosunku do Twojej firmy, marki i produktu. Firmy, które już wykorzystują w swoich działaniach certyfikowane odblaski reklamowe, a wcześniej miały do czynienia z tzw. gadżetami „odbłyskowymi” (bez certyfikatów) w ponad 90% przypadków podkreślają olbrzymią różnicę pomiędzy tymi produktami odnoszącą się nie tylko do kwestii samego posiadania certyfikatu, ale przede wszystkim jakości, wzornictwa i estetyki. No i – taki mały niuans – certyfikowane odblaski po prostu działają😊.
Zmienia się w ostatnim czasie świadomość nie tylko samych firm, ale i konsumentów jeśli chodzi o podejście do ochrony osobistej. Dzieje się tak w dużej mierze dzięki kampaniom społecznym promującym bezpieczeństwo. Dobry certyfikowany odblask reklamowy zaczyna podbijać serca naszych rodzimych konsumentów i wchodzić do powszechnego użycia. Zaczyna się o nim nie tylko mówić, ale przede wszystkim zaczyna się go używać. Staje się po prostu modny. A w związku z tym pojawiają się pytania o bezpieczeństwo i certyfikowaną jakość, oraz o to, jak ją rozpoznać.
Warto ten trend wykorzystać, tym bardziej, że niskobudżetowe gadżety „odblaskowe” niespełniające żadnych wymagań jakościowych zmęczyły już klientów. I co więcej – w tej branży idzie „nowe”. Producenci certyfikowanych folii odblaskowych idą krok dalej i w trosce o środowisko usilnie pracują nad odblaskiem bez PCV. Oczywiście zachowując dotychczasowe parametry jakościowe. Zatem już wkrótce, być może jeszcze w tym roku, spodziewać się możemy na rynku nowych ECO folii odblaskowych. Na pewno warto podążać za tymi trendami.
Pełną ofertę naszych certyfikowanych odblasków reklamowych znajdziesz tutaj: Odblaski reklamowe
Aneta Niciak
CEO w Refloactive Niciak Group. Producent certyfikowanych odblasków reklamowych. Członek grupy Pozytywnie Promocyjni